Presidentval 2008

Tisdagen den 4 november 2008. Det är dags för det amerikanska folket att gå till valurnorna för att avgöra vem som ska bli USA:s näste president. Därmed avgör man också vem som blir västvärldens nästa stora ledare.

Om man får tro opinionsmätningarna så pekar de på att det är demokraternas Barrack Obama som ganska enkelt kommer att kunna ta hem segern i presidentvalet. Inte särskilt mycket tyder på att republikanen John McCain så här alldeles i slutskedet ska kunna komma ifatt.

Flera traditionella republikanska delstater så som Virginia och Colorado ser i år ut att gå till Obama och republikanska fästen så som North Carolina och Indiana har helt plötsligt blivit ”Swing States”.  Även i delstater som vanligtvis lutar åt republikanerna så som exempelvis Florida har Obama ett försprång.

Personligen anser jag självklart att USA och västvärlden behöver en ledare med erfarenhet och pondus. En sådan ledare ser jag i John McCain. Dessutom tror jag att världsekonomin i detta läge av ekonomisk kris knappast behöver mer av höga skatter för företag och mindre frihandel. Tvärtom. Barrack Obamas ekonomiska politik tillsammans med den utrikespolitiska oerfarenheten gör honom till en i mina ögon mindre lämplig kandidat. Vi i Sverige som en exportberoende aktör skulle istället må bra av en frihandelsvän i Vita huset.

Det ser ur mitt perspektiv mörkt ut inför stundande presidentval, men jag slutar inte hoppas att jag under nattens valvaka glatt ska kunna konstatera att ”The Mac is back!”       

